Simons Kogeskole

Skolemad

Mad-skole og Skole-mad

Hvis fremtiden skal være bæredygtig, må vi investere i fremtidens forbruger. Dem der går i folkeskole nu, er dem der vokser op og skal kunne passe på hinanden og på jorden. Derfor er de nødt til at lære hvordan de skal være aktive og kritiske forbrugere. Det gør de gennem dannelse i fællesskaber, læren om jorden og have mod på at spise, smage og sanse.

Borgerforslag

Forslaget er at oprette en arbejdsgruppe som kan arbejde mod skolemad i hele Danmark. Arbejdsgruppen skal fungere som en ”handletank”. Altså en ”tænketank” der både kan tænke og handle.

Skolemad er allerede en realitet nogle steder i Danmark og store dele af udlandet. Gruppen skal indsamle viden og opstarte 10-20 pilotprojekter rundt i landet for at gøre sig konkrete erfaringer med inddragelse af lærere, elever, forældre og lokalsamfund. Med disse erfaringer bliver det nemmere og mere sikkert at udrulle skolemad til hele landet i løbet af de kommende 5-8 år.

Børn bliver inddraget i stadig mindre grad i madlavningen. Derfor lærer de heller ikke de nødvendige færdigheder med madlavningen som er vigtige videre frem i livet. I en skolemadsordning skal eleverne være inddraget i madlavning og servering, samt de skal have haft fingrene i jorden for at opleve hvor maden kommer fra.

Derfor har jeg oprettet et borgerforslag.

Har du spørgsmål?